Tuesday, July 8, 2008

Hapus Kuota pemilihan Umno

Kita tahu kuota pemilihan pemimpin Umno telah diperkenalkan oleh Dr M semata-mata untuk memastikan tiada sesiapa boleh mencabar pemimpin bahkan tiada peluang pun untuk namanya dicalonkan. Awal-awal lagi sebelum bertanding dah di reject!

Dimanakah amalan demokrasi yang dilaungkan selama ini?
Kita masih ingat DrM kerap dicabar untuk jawatan Presiden dan rentetan dari cabaran Ku Li telah membawa kepada Umno ke mahkamah dan di bubarkan. Takut berulang lagi, terus dinafikan hak demokrasi.

Apakah akibatnya?
Sedarkah pembaca, siapakah dikalangan pemimpin kita yang berwibawa, berkaliber untuk meneraju Negara seperti Dr M. walaupun saya bukanlah peminat beliau tapi kredibiliti dan kaliber beliau dikagumi. Jika di tapis barisan kabinet siapakah yang menepati ciri-ciri pemimpin. Pak lah hanyalah atas tiket "Mr Nice Guy". Ketegasan tiada...

Siapa barisan Pelapis?
Siapakah di kalangan pemimpin muda yang berwibawa untuk masa depan. Yang ada hanya opportunis nak kumpul kekayaan, ke hulu hilir dengan kereta mewah dan mengepit artis "jelita".

Siapa lagi selepas Najib?
Janganlah mengamalkan nepotisma dan kronisma.

Sistem kuota menggalak rasuah?
Rasuah bukan dari segi wang bahkan ugutan, tawaran jawatan, kontrak dsb. Sesiapa yang dari awal mencalon, dicalon, menyokong calon lawan dah diketahui lebih awal lagi.

Sistem kuota tidak lagi relevan... Janganlah berselindung di sebalik sistem kuota, jika anda pilihan rakyat, andalah pemimpin negara... hapuskan label "ignorance" dan "arrogance" dari Umno.

No comments: