Wednesday, October 15, 2008

Cerpen atau ...

Saya terganggu membaca karya cerpen yang ditulis dalam Mingguan Malaysia Ahad lalu, Jika dibaca oleh sesiapa pun, secara spontan akan mengaitkan karya ini dengan individu tertentu dalam politik negara. Kita sedar MM sedang berhadapan dengan tindakan undang-undang oleh Indidvidu tertentu, walaupun begitu saya rasa amat terganggu dengan pengakhiran ceritanya, bacalah petikan dibawah.

Apakah cerpen ini suatu kebetulan?

Adakah cerpen ini semata-mata cerpen?

Atau di sebaliknya ingin meluahkan rasa marah terhadap individu tertentu?

Adakah ini sebagai ingin mempertahankan organisasi tempat penulis ini bekerja?

Atau adakah ini sebagai cubaan untuk "instigate" atau cubaan mengapi-apikan supaya orang membunuh?

Atau suatu ugutan secara halus...?

Petikan dari cerpen dalam Mingguan Malaysia, Ahad 12/10/2008

"Apabila YB J bangun untuk menuju ke rostrum ucapan, seorang anak muda dari belakang pentas berjalan tenang menuju ke arahnya. YB J tersenyum kepadanya. Dia menyangka anak muda seketurunan dengannya ingin mengiringinya ke rostrum atau bersalaman dengannya.

YB J menghulurkan tangan. Tiba-tiba YB J tergaman dan berdiri kaku. Dia tidak percaya dengan apa yang dilihatnya. Tergenggam erat pada tangan anak muda yang seolah-olah mahu membalas salam tangan yang dihulur itu ialah sepucuk pistol jenis Revolver yang betul-betul diajukan ke arah dada YB J.

Tanpa berkata apa-apa, anak muda itu melepaskan beberapa das tembakan. Salah satu daripadanya tepat mengenai jantung YB J. Dia rebah ke lantai.

Para hadirin menjadi panik. Mereka yang berada di atas pentas turut tergamam melihat apa yang berlaku. Kejadian menjadi hiruk-pikuk dan tidak terkawal. Pihak penganjur yang tidak menduga kejadian malang itu berlaku, tidak tahu berbuat apa-apa. Beberapa orang anggota polis berpakaian preman yang menjadi tetamu yang tidak diundang dalam majlis itu, meluru ke arah pentas. Rakan-rakan mereka yang berpakaian seragam yang berkawal di luar juga bergegas masuk ke dewan.

Tetapi belum sempat mereka berbuat apa-apa, kedengaran beberapa das tembakan lagi. Kali ini yang rebah adalah anak muda itu sendiri.

Apabila pihak polis tiba di tempat kejadian, kedua-dua mereka - YB J dan anak muda yang berpakaian kemas itu, sudah tidak lagi bernyawa.

Sewaktu pemeriksaan dibuat ke atas mayat anak muda yang tidak dikenali itu, terselit sehelai nota yang ditaip rapi, ditulis dalam bahasa Kebangsaan.

Ia berbunyi: YB Josephine adalah ancaman terhadap keharmonian. Lebih baik riwayatnya ditamatkan supaya masyarakat berbilang kaum boleh tinggal aman damai di negara bertuah ini. Saya berkorban untuk masa depan."

No comments: