Tuesday, October 7, 2008

Rebut Timb Presiden UMNO

Tak sabar-sabar berebut-rebut menawarkan diri untuk menjadi calun Timbalan Presiden UMNO. Ali Rustam, Zahid Hamidi dan Jazlan. Ada lagi tapi yang lebih matang akan menunggu pengumuman Pak Lah dulu takut nanti dikata langkah "bendul".

Confirmkah Pak Lah tak bertanding?

Ali baru tadbir salah satu negeri yang terkecil tu pun nak tonjol diri, apa perubahan/kemajuan yang dah di buat untuk negeri Melaka? Kalau setakat pindah "Eye on Malaysia" jadi "Eye on Melaka", siapa yang dapat faedah. Pantai habis di tambaknya jadi shopping kompleks. Kalau setakat bina pusat beli belah aje, rakyatnya masih takuk lama apa guna.

Zahid "mat rempit cc besar" Hamidi, bercita-cita tinggi nak jadi TP. Dulu pernah kena tangkap bersekongkol ngan DSAI, masuk ISA. Sekarang pandai dah cakap bab agama, jadi Menteri agama. Tak usahlah tonjol imej "Mr Clean", orang semua dah tahu.

Jazlan, anak Tok Mat ni pun dah nak jadi TP Umno. Bercita-cita besar atau jadi proksi? Tok Mat dulu pun tak merasa jadi sekarang ni giliran anak pulak. Tapi, it is not a bad idea.

Jika Umno benar-benar mahukan perubahan mereka perlukan young blood, fresh ideas. Kekalahan Umno dalam PRU12 yang lalu berpunca dari pengundi muda seperti Jazlan yang mahukan perubahan dan suara orang muda di dengari.

Golongan seperti Jazlan adalah diperlukan, pada saya Pemuda UMNO dah tak releven sebab diterajui oleh orang tua lebih 40 tapi mengaku "pemuda" dan juga Timbalannya yang terlalu kemaruk kuasa bercita-cita besar nak jadi PM termuda, hingga tak menghiraukan perjuangan sebenar Umno tapi lebih pentingkan "survival" diri sendiri. Semenjak DHTH ambil alih Pemuda, seolah-olah kehilangan taring, balik-balik menghunus keris ke udara. Itu saja...

Sejak PRU12 yang lalu apa perubahan atau pembaharuan yang telah Umno laksanakan untuk menarik balik minat pengundi?

Kalau setakat menyerang peribadi pembangkang, itu tindakan kebudak-budakan. Tunjukkanlah dengan kemajuan dan usaha memahami "grassroot". Ini pergi ambik tindakan ISA, api-apikan isu perkauman, lontar molotov koktel, tak "cool" lah macam tu.

No comments: