Tuesday, October 14, 2008

Rumah Terbuka

Rumah terbuka yang dibuat oleh DSAI tak de pun insiden yang tak diingini, tapi rumah terbuka Kabinet jadi kecoh. Ini lah perbezaan antara "keikhlasan" tuan rumah dan penerimaan orang ramai.

Rumah terbuka sepatutnya bebas untuk semua tetamu, dah namanya "rumah terbuka". Adakah wajib bila hadiri rumah terbuka tu kena pergi salam dengan semua VIP atau VVIP. Nak kena beratur pulak tu masa bersalam.

Bukankah namanya rumah terbuka, sepatutnyalah bebas tetamu dan tuan rumah untuk bercampur gaul bak kata orang putih, "to mingle around". PM dan bini tercegat salam dengan orang aje takde datang meja ke meja berbual dengan rakyat. Dah tu VVIP duduk meja khas, ape hal? Sepatutnya di Hari Raya takde status VIP atau VVIP atau orang biasa. Semuanya sama.

Kata negara kita negara demokrasi, tapi kenapa orang yang datang pakai tshirt, "Free RPK" kena soalsiasat. Salah ke? Suka hati orang lah nak pakai baju apapun, asalkan menutup aurat oklah.

Pada saya bukan sahaja Hindraf yang tak menghormati majlis bahkan Pak Lah dan kuncu-kuncunya pun tak menghormati hari raya yang mulia. Kalau datang raya pun tak semestinya nak jumpa semua Menteri, nak salam kena beratur, dahlah nak makan pun kena beratur jugak, nak masuk dewan pun beratur jugak, nak keluar pun beratur jugak, masa banyak yang terbuang.

Kan lebih mudah buat kat tempat lapang dan terbuka bawah khemah, barulah betul konsep rumah terbuka, no vip status semua sama. Kalau ada nak demonstrasi, biak pi kat depa. Tak payah kecoh-kecoh...

No comments: